DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
Czym jest “mała” WLD?
Mała „Warszawska Liga Debatancka” to całoroczny konkurs skierowany do uczniów warszawskich szkół podstawowych z klas VII-VIII. Organizatorem ligi w roku szkolnym będzie Szkoła Podstawowa nr 267 im. Juliusza Słowackiego. Opiekę merytoryczną natomiast Fundacja Nowy Głos, która również jest współorganizatorem konkursu. Patronem jest Prezydent Miasta Warszawy wraz z Biurem Edukacji.
Liga ma charakter demokratyczny, dlatego o większości kwestii decydujemy wspólnie (tematy debat, harmonogram, organizacja rund). Tworzymy też społeczność – grupę pasjonatów: uczennic, uczniów, nauczycielek, nauczycieli, oraz doświadczonych i utytułowanych debatantek i debatantów z Nowego Głosu.
W trakcie projektu reprezentanci szkół biorą udział w sportowych debatach w formacie oksfordzkim, mających na celu naukę tworzenia wystąpień publicznych, pracy w zespole, wykorzystywania struktur argumentacyjnych oraz aktywnego słuchania swoich rozmówców.
Obecnie WLD mała i duża jest największą taką ligą działającą w Polsce: od 2016 roku udział w niej bierze ponad 40 szkół, podstawowych i średnich. Jest to dwa razy większa liczba niż w przypadku podobnych projektów realizowanych w Krakowie, Tarnowie, Poznaniu czy Trójmieście. Mała liga jest pierwszym i jedynym takim projektem skierowanym do szkół podstawowych w Polsce. Warto zaznaczyć, że liga debatancka przeznaczona dla szkół podstawowych wyrosła z ligi gimnazjalnej – wielu trenerów ma wieloletnie doświadczenie, którym chętnie się dzieli.
Czemu debaty? (…są takie świetne, by w nich startować)
Dzięki debatom oksfordzkim uczniowie mogą się nauczyć: jasnego formułowania własnego stanowiska, obrony pomysłów i argumentów, refleksu w polemice, kreatywności, szacunku do rozmówcy (zwłaszcza jeśli ma inne zdanie niż nasze własne), kultury wystąpień publicznych, patrzenia na problem z różnych punktów widzenia, świadomego używania retoryki i odróżniania jej od manipulacji, sztuki publicznego przemawiania, pracy w grupie, myślenia strategicznego, brania aktywnego udziału w dyskusji, uważnego słuchania, zbierania informacji oraz logicznego i krytycznego myślenia.
Nauczycielki i nauczyciele dzięki organizowaniu debat mogą spełnić się jako pedagodzy. Jednocześnie wzbogacając swój warsztat kształcenia, przekazują uczniom umiejętności potrzebne i praktyczne, zazwyczaj pomijane w gonitwie za szkolną realizacją podstawy programowej.
Jak debatujemy?
Debata WLD opiera się na formacie debaty oksfordzkiej. W rozgrywce biorą udział dwie czteroosobowe drużyny – strona Propozycji (która broni tezy) i strona Opozycji (która ma za zadanie obalić tezę). Każdy z mówców ma inne zadanie do wykonania:
– Pierwszy mówca: tłumaczy jak drużyna rozumie tezę, wyjaśnia pojęcia ważne w danej debacie, wprowadza model (mechanizmy na których będzie się opierać argumentacja), zarysowuje argumentację drużyny i może wprowadzać pierwsze argumenty;
– Drugi mówca: argumentuje, ewentualnie może odnieść się do słów strony przeciwnej;
– Trzeci mówca: zbija argumenty przeciwników;
– Czwarty mówca: podsumowuje debatę, wskazuje linie sporu, oceniając ich ważność;
*Trzeci i czwarty mówca nie mogą wprowadzać nowych argumentów by drużyna przeciwna miała szansę odnieść się do wszystkich treści pozytywnych
Kiedy i gdzie debatujemy?
Liga odbywa się w dwóch etapach:
Grupowym – Na początku rozgrywek drużyny są dzielone na grupy. Drużyny rozgrywają debaty w grupach, tak by każda drużyna zmierzyła się ze sobą. Runda odbywa się mniej więcej co jeden lub półtorej miesiąca. Dzięki gościnności Pałacu Młodzieży debaty rozgrywać się będa w Pałacu Kultury i Nauki. Etap ten odbywa się od października do maja.
Finałowym – w czerwcu najlepsze drużyny ze swoich grup uczestniczą w finałach o strukturze pucharowej – zwycięzca przechodzi do następnego etapu. Na koniec dwie najlepsze drużyny mierzą się ze sobą w ostatecznym finale.
O czym debatujemy?
Tematyka jest bardzo zróżnicowana. Tezy dotyczą kwestii współczesnej Warszawy, edukacji, etyki, społeczeństwa, ekologii, historii. Są zarówno praktyczne, jak i zupełnie abstrakcyjne. Każdy może znaleźć coś dla siebie, a różnorodność stanowi dodatkową motywację do pogłębiania swojej wiedzy i poszerzania horyzontów. Dobra teza do debaty musi być wyrównana i nie mieć prostego rozwiązania na przechylającego szalę na jedną ze stron. Opiekę merytoryczną nad tezami sprawują doświadczeni debatanci startujący na poziomie mistrzostw polski w debatowaniu.
Co jeśli pomysł Ci się podoba, ale…
Masz obawy związane z organizacją? Może nie masz dużego doświadczenia w debatowaniu w formie oksfordzkiej? Twoja szkoła jest spoza Warszawy? (w lidze biorą dwie drużyny z okolic Warszawy)
W takim wypadku – skontaktuj się z nami – pomożemy. Również Fundacja Nowy Głos organizuje regularnie szkolenia dla trenerów, debatantów i sędziów. Może ktoś z doświadczonych debatantów z dużej ligi będzie w stanie pomóc Ci w przygotowaniu drużyny. Po każdej debacie sędziowie przekazują informacje zwrotne by niezależnie od wyniku uczennice i uczniowie mogli się lepiej rozwijać. Nieważne czy jesteś uczniem czy nauczycielem – aby zacząć wystarczy zebrać grupę uczniów i trenera-nauczyciela. Planujemy na początku roku szkolnego zorganizować warsztaty z debatowania i sędziowania. Na stronie Fundacji Nowy głos są dostępne materiały przygotowujące do debaty oksfordzkiej.
Link do filmów instruktażowych, pokazowej debaty oraz podręcznika
https://debataoksfordzka.pl/materialy-edukacyjne/
Jak się zgłosić?
Na początku każdego roku szkolnego szkoły (przez nauczyciela-trenera) wysyłają zgłoszenia do organizatorów do 15 września. Następnie organizujemy spotkanie dla trenerów i kapitanów drużyn. Wtedy też odbywa się losowanie grup i zaczynamy rozgrywki!
Kontakt – email: ligadebatancka@gmail.com
Do pobrania: